Materiály pro inspiraci u PAS
Sebeobsluha u PAS ukázka
Sebeobsluha u PAS ukázka (na stránku sebeobsluha)
Sebeobsluha je z důvodu zhoršené motivace dítěte jednou z častých oblastí selhání u autismu a pervazivních vývojových poruch. Formy podpory při nácviku sebeobsluhy mohou být různé - učení procesu odzadu dobředu anebo naopak s ubíráním podpory fyzické a také verbální, formou videomodelingu anebo pomocí vizualizace a vizuálních procesuálních schémat. Všechny tyto metody fungují a mají své výhody. Je dobré vyzkoušet, která z metod bude Vám a Vašemu dítěti nejlépe vyhovovat. Metody se běžně kombinují.
Praktický průvodce autorů Straussová, R., Roštárová, I. vyšel v r. 2012, řeší problémy dětí i dospělých, s autismem i s AS a je prověřen na dětech s PAS. Východiska jsou popsána v metodice.
Nácvik pomocí videa
Další možností učení sebeobslužným dovednostem, stejně jako herním, je nácvik pomocí instruktážních videí, na kterých je vidět aktivita pouze z pohledu dítěte tak, jak ji dítě vidí i později a může ji opakovat.
Možnost inspirace je na stránkách, které připravili naši kolegové na Slovensku Sůkromné spojené škole v Prešově, která se stará o 120 dětí a autismem a se kterou spolupracujeme.
stránky s videoukázkamiManuál pro práci v MŠ
Na základě úzké spolupráce s pedagogy speciální třídy pro děti s PAS MŠ Daneta v Hradci Králové vznikl manuál, který zpracovala Mgr. Lucie Adametzová a který může pomoci při práci s dětmi s PAS jak dalším pedagogům, tak i rodičům těchto dětí.
S velkými díky naším kolegyním, Vám tuto metodiku, na které jsme se také podíleli, poskytujeme ke stažení.
Raná intervence O.T.A.
Dnes již mnoho rodin, které vstoupily do programu rané intervence v batolecím věku dítěte a byly ochotné pracovat dle metodiky a doporučovaných postupů a plnit každý měsíc dva nové úkoly, které vyplynuly ze zpětnovazebního rozhovoru VTI, a jejich frekvenci si měřit, děkuje metodě O.T.A. za návrat zdravého vývoje svého dítěte nebo alespoň jeho optimalizaci.
Některé z těchto rodičů připravili kazuistiky dvouleté práce, při které je vidět proměna dítěte a změny v jeho vývoji. Tyto kazuitisky přednáší a C)T)A) je opakovaně nabízí pro klienty rané intervence u batolat.
Metoda vypadá jednoduše, je nicméně velmi náročná a vyžaduje plnou koncentraci rodičů po dobu nejméně 15 - 24 měsíců. Mnoho lidí si plete metodiku O.T.A. s prostým "rozlechtáváním" dítěte. Lechtání je pouze jedním z prostředků, není to cíl. Cílem je nastimulovat zdravé propojení důležitých oblastí mozku, které u PAS trpí hyper/hypo konektivitou.
Metoda je založena na vědeckých poznatcích moderní neurovědy, teorie zrcadlových neuronů a teorie intersubjektivity. Tam, kde jsou vhodné, využívá také behaviorální techniky.
Terapeut vede rodinu individuálně dle momentální úrovně.