Semináře, workshopy a kurzy v C)T)A)
7.6.2024 Podpora individuální a kooperativní hry u dětí s PAS
Workshop
Kdy: 12. 4. 2024 14:00 - 18:00
Lektor: Mgr. Klára Došková
Cena: 1600 Kč
Přihlášky posílejte na Kurzy@cta.cz
Adresa: Centrum Terapie Autismu - Národní 43, Praha 1
Hra je ve vývoji dítěte jednou ze zásadních dovedností, učíme se díky ní jemné motorice, komunikaci, sociálním dovednostem, zlepšuje se soustředění a kognitivní dovednosti.
Ve workshopu se dozvíte, jak rozvíjet hru u dětí s PAS nebo s podezřením na neurovývojou poruchu. Naučíte se, jak pracovat s dítětem individuálně a jak rozvíjet kooperaci ve dvojici a ve skupině. V praktické části si vyzkoušíte natáčení videoscénářů nebo tvorbu fotoplánků.
Na workshop si s sebou přineste kameru/telefon na natáčení videí, flash disk a zásobu vlastních hraček, aby Vaše výtvory mohly být následně využitelné v praxi.
Kurz je určen pro rodiče i odborníky.
31.5.2024 Efektivní nástroje O.T.A. v reakcích na náročné chování
Seminář
Kdy: 31. 5. 2024 od 15:00 do 17:30
Lektor: Mgr. Berta Burkoňová
Cena: 1.050,-Kč
Hlaste se na: Kurzy@cta.cz
Adresa: Centrum Terapie Autismu - Národní 43, Praha 1 (vstup z pasáže mezi Národní a Perlovou).
Dítě s PAS reaguje v některých situacích jinak, než očekáváme. Objeví se chování, které je náročné (křik, agresivita, afekty...). Jak v této chvíli reagovat? Co lze dělat, abychom dítěti pomohli? Jaká reakce je pro jeho další vývoj dobrá a jaká naopak nefunkční? Kromě těchto otázek se bude seminář také zabývat dalším chováním, které nevede k rozvoji funkčních dovedností dítěte. Seminář povede Mgr. Berta Burkoňová, která Vám představí mnoho praktických příkladů a ukáže videa z praxe.
Kurz je určen pro rodiče i pro odborníky.
17.5.2024 Příběhy rodin z Rané intervence O.T.A.
Zveme Vás na motivační kazuistický seminář, který proběhne formou setkání s rodiči dětí, kteří program Rané intervence O.T.A.® absolvovali. Cesta k pozitivní změně není jednoduchá, naopak je velmi složitá. Přijďte načerpat informace, obohaťte se novými zkušenostmi a zeptejte se na otázky, které Vás zajímají. Seminář je ideální pro ty, kteří v programu Rané intervence O.T.A.® začínají a cítí, že potřebují vzpruhu a získat novou energii pro práci se svým dítětem.
Přednáší Mgr. Martina Benešová
- Raná intervence O.T.A.® - přednosti a úskalí
- Videokazuistiky 2 chlapců
- Diskuze s rodiči
Kdy? 17. 5 2024 od 14 do 18 hodin
Kde? C)T)A) Národní 43, Praha 1
Cena: 1 600 Kč
Kapacita 20 míst.
Přihlášky posílejte na kurzy@cta.cz.
Seminář je vhodný jak pro rodiče a prarodiče dětí v Rané intervenci O.T.A.® , tak pro ty, kteří o vstupu do Rané intervence O.T.A.® uvažují nebo by rádi viděli její výsledky.
Akreditované a pravidelně nabízené kurzy
Funkční strategie v přístupu k dítěti s autismem v prostředí ZŠ 27. - 28. 8. 2024
Kurz má akreditaci MŠMT a je určen zpředevším pro pedagogické pracovníky ZŠ - pedagogové, asistenti pedagoga, vedení školy a pracovníky školního poradenského pracoviště.
Kdy: úterý 27. - středa 28. 8. 2024 od 9:30 do 16:00
Časová dotace: 16 výukových hodin
Lektor: Mgr. Klára Došková
Cena: 3 900,- Kč
Hlaste se na Kurzy@cta.cz
Adresa: Centrum Terapie Autismu - Národní 43, Praha 1 (vstup z pasáže mezi Národní a Perlovou ulicí).
Probíraná témata:
- Základní terminologie a v čem děti s PAS selhávají
- Zásady přístupu k dětem s PAS
- Motivace, struktura času a prostoru
- Komunikace a řeč
- Spolupráce učitele a asistenta pedagoga
- Úzkosti
- Problémové chování, řešení afektu, konfliktu
- Sociální situace, sebepojetí a sebevědomí
Kurz povede k získání teoretických znalostí v oblasti metod práce ve vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Účastníci se dozví, jak efektivně zapojovat děti s PAS do kolektivu třídy a jaké strategie v přístupu k dětem s PAS jsou efektivní. Dítě s poruchou autistického spektra, může být pro kolektiv velmi náročný a často rušivý element. Efektivní prací lze ale pracovat na úspěšném zapojení do kolektivu a zároveň předcházet problémovému chování. S těmito postupy, které se opírají především o behaviorální metody, se účastnící seznámí na našem kurzu.
Kurz bude podpořen názornými ukázkami pomocí videí, fotografií a praktických speciálně-pedagogických pomůcek.
Efektivní výchova a vzdělávání dětí s autismem v MŠ 29.8. - 30.8.2024
Kurz má akreditaci MŠMT a je určen zejména pro pedagogické pracovníky mateřských škol, asistenty pedagoga a ostatní zájemce. Č.j.: MSMT-694/2021-2-144
Kdy: 29. - 30. 8. 2024
Začátek: čtvrtek v 9:00
Časová dotace: 16 výukových hodin
Lektoři: Mgr. Berta Burkoňová a Mgr. Ivana Mátlová
Cena: 3.900,-Kč
Hlaste se na: kurzy@cta.cz
Kde: Centrum Terapie Autismu, Národní 43, Praha 1 (vchod z pasáže mezi ulicí Národní a Perlová).
Základní probíraná témata: charakteristika dětí s PAS a jak ji zohlednit v předškolním zařízení
- charakteristika dětí s PAS a jak ji zohlednit v předškolním zařízení
- jak děti naučit orientovat se v čase a prostoru
- jak naučit děti pracovnímu chování
- motivace dětí
- komunikace
- emoce a jak je rozvíjet
- sociální vztahy a hra
- jak pracovat s problémovým chováním u dětí
- celková organizace práce
- úloha asistenta pedagoga
Program je vytvořen na základě dlouhodobých zkušeností z práce s dětmi s Poruchami autistického spektra a spolupráce s jejich rodinami i předškolními zařízeními. Navrhované postupy vycházejí z principů strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy a zejména speciální terapeutické metody Open therapy of autism vyvinuté PhDr. Romanou Straussovou, Ph.D. a rozvíjenou v Centru Terapie Autismu. Nedílnou součástí jsou videoukázky, předvedení praktických pomůcek a nápadů pro práci s těmito dětmi.
Intervenční metoda O.T.A. u dětí
raného věku s pozitivním záchytem PAS a nerovnoměrného vývoje
Číslo akreditace MPSV: A-2018/0116-SP
Kurz má akreditaci MPSV
Kurz je určen pro speicální pedagogy a psychology, klinické logopedy i sociální pracovníky
Časová dotace: 80 výukových hodin (40 teorie, 20 hodin stáží a 20 h supervize)
Lektor: PhDr. Romana Straussová, Ph. D.
Základní probíraná témata:
- Představení a vymezení problematiky
- Autismus ve věku 3 až 6 let
- Co sledujeme u dětí ve věku 12 až 18 měsíců
- Screeningový test M-CHAT-R
- Rodina dítěte s PAS v diagnostickém procesu
- Expertní vedení rodiny versus koučink rodičů v kontextu rodičovské spokojenosti
- Psychologické a neurobiologické teorie ve vztahu k PAS
- Intervenční metoda O.T.A.
- Práce v rodině, Traject plán
Vzdělávací program je určen terapeutům z řad psychologů, klinických logopedů, sociálních pracovníků, poradců rané péče, kteří se díky nově zavedenému screeningu poruch autistického spektra (PAS) budou častěji setkávat s dětmi s pozitivním záchytem ve věku do 3 let. V těchto případech je správně vedená intervence v rodině klíčová.
Účastníci kurzu se naučí rozumět výsledkům screeningového nástroje M-CHAT-R, budou rozumět problematice PAS u dětí nad 3 roky a poznají diagnosticky významné odlišnosti u dětí mladších. Na podkladě několika psychologických a neurobiologických teorií se naučí porozumět projevům autismu a intervenčním přístupům, které v případě nejmladších dětí s PAS volíme. Kurz je věnován intervenční metodě O.T.A. (Open Therapy of Autism) - účastníci se naučí pracovat v deseti základních krocích, vytvářet plán pomoci rodiny (traject plán), používat konkrétní techniky práce s dítětem. Součástí kurzu je také praxe - stáž v zařízení a zejména pak vlastní práce s klientskou rodinou dítěte s PAS raného věku pod supervizí.
Kurz je zakončen ústní a praktickou zkouškou, kdy účastníci prokáží schopnost použít nabyté znalosti účinně ve své praxi.
Cena 40 výukových hodin teorie: 13 700,-Kč (do dubna 2023) 19. 200 (od dubna 2023)
Cena 20 h náhledů v Centru Terapie Autismu: (45 min/náhled, stáž + čas na dotazy a přístup k dítěti vysvětlen) 380,- kč/náhled, celkem 7.600,-
Cena - 20 h supervizí (supervize práce frekventanta s rodinným systémem v délce 60 minut): 1800,-kč/hodina
Problematika hry u dětí s autismem
Kurz má akreditaci MŠMT
Kurz je určen zejména pro pedagogy a asistenty pedagoga mateřských a základních speciálních
Časová dotace: 7 výukových hodin
Lektor: Mgr. Klára Došková
Náplň kurzu:
- Teoretická východiska hry u dětí s PAS
- Představení metody nácviku hry pomocí videoscénáře a fotoplánků
- Workshop
Problematika hry je důležitou součástí výchovy dětí s poruchou autistického spektra, úzce souvisí s oblastí komunikace, utvářením sociálních vztahů, sebepojetím dítěte s PAS a také s problémovým chováním. Účastníci semináře získají praktické informace o možnostech rozvoje hry u dětí s poruchou autistického spektra, o metodách nácviku samostatné hry i hry kooperativní.
Rozvoj komunikace dětí s PAS I a II pro klinické logopedy a logopedy ve zdravotnictví
Dvoudenní kurz - více zde
Seminář je určen pro logopedy ve zdravotnictví (i v předatestační přípravě)
- specifika komunikace dětí s PAS, jejich vnímání světa, změny ve vnímání a rozumění
- vědecké teorie autismu (teorie mysli, teorie centrální koherence, teorie zrcadlových neuronů, teorie hyperkonektivity, teorie oslabených exekutivních funkcí),
- neurobiologické faktory ovlivňujícími strukturu mozku u autismu.
- principy vizuální komunikace a její funkce při nástupu řeči při zohlednění
vývojového hlediska. Výhody augmentativní a alternativní komunikace i vyjadřování pomocí vizuálních symbolů. - úvod do problematiky dětí verbálních, logopedická práce a práce na funkčním rozvoji řeči, praktické ukázky pomůcek i logopedických cvičení.
Rozvoj komunikace u dětí s poruchou autistického spektra I a II
Odborné kurzy celoživotního vzdělávání Asociace klinických logopedů
Kurzy jsou určeny pro atestované klinické logopedy
Časová dotace: Kurz I - 10 výukových hodin rozdělených do dvou dnů
Kurz II - 10 výukových hodin rozdělených do dvou dnů
Lektor: PhDr. Romana Straussová, Ph.D.
Náplň kurzu I:
- Oblasti selhání a symptomatika poruch autistického spektra (PAS). Screeningová metoda pro děti do 6 let, CARS (The Childhood Autism Rating Scale)
- Problematika vývojové dysfázie a PAS
- Strukturované učení a vizualizace
- Rozumění řeči a pasivní slovní zásoba
- Teoretická východiska pro nácvik funkční komunikace u dětí s PAS
Náplň navazujícího kurzu II:
- Úvod k práci s alternativní komunikací pomocí obrázků a jiných vizuálních symbolů
- Augmentativní komunikace u přetrvávajících echolálií
- Seznámení s metodikou práce u dětí verbálně zdatných s dg VFA (vysocefunkční autismus) nebo AS (Aspergerův syndrom), práce se sociální dyslexií v logopedické praxi
- Úvod do nácviku sociálně komunikačních dovedností
Oba kurzy jsou určeny logopedům pracujícím s dětmi s PAS. Účastníci semináře se seznámí se specifiky komunikace dětí s autismem, jejich vnímáním světa, změnami ve vnímání a rozumění, neurobiologickými faktory ovlivňujícími strukturu mozku u autismu. Vyzkouší si při praktickém cvičení pocit člověka, který se nedokáže verbálně vyjadřovat. Obeznámí se s důvody, proč je pro děti s autismem nejsrozumitelnější cestou vizuální komunikace a jakou roli hraje při nástupu řeči.